Nye 3D visualiseringsredskaber i design og projektering
Session
Resumé
De nye 3D visualiseringsredskaber åbner for nye spændende muligheder for bedre samarbejde mellem forskellige faggrupper på et tidligt tidspunkt i projektforløbet.
Krüger har i gennem det seneste år arbejdet med at integrere virtual reality og Edddison bordet på flere projekter indenfor vandforsyning og spildevand.
Målgruppe
Abstract
2016 var året hvor virtual reality fik sit folkelige gennembrud bl.a. ved fremkosten af produkter som Oculus Rift og HTC Vibe. Udviklingen er især drevet af underholdningsindustrien, men teknologien rummer også store muligheder indenfor ingeniørfaget, hvor den kan hjælpe til at forbedre fremtidens anlæg ved at lette dialogen mellem forskellige faggrupper.
Krüger har gennem det seneste år arbejdet med at integrere nye 3D visualiseringsværktøjer i projekteringsforløbet på forskellige opgaver. Formålet har været at indhente input til projektet fra en bredere kreds af relevante personer med berøring til projektet og/eller det færdige anlæg. De nye værktøjer har vist sig at lette inddragelsen af driftsfolk, arbejdsmiljørepræsentanter, ledelsen, pumpespecialister, rengøringen osv. på et tidligt tidspunkt i projektforløbet. De hidtidige erfaringer viser at flere øjne på projektet mindsker risikoen for fejl, hjælper med at afstemme forventningerne til resultatet, sikrer et bredere ejerskab til projektet og forbedrer det overordnede design.
Krüger har arbejdet sideløbende med to visualiseringsværktøjer: Edddison bordet og virtual reality.
Indlæggets indhold:
Præsentation af de nye 3D visualiseringsredskaber
Erfaringer med brug af redskaberne på konkrete projekter
Hvor er vi på vej hen (Reality Capture og Augmented Reality) ?